Samenwerking lerarenopleiding en sector logistiek en transport

Dat logistiek en transport  belangrijke economische sectoren zijn, wordt ook in het onderwijs steeds duidelijker. Veel leerplannen binnen de economische richtingen omvatten leerdoelen rond planning, organisatie en uitvoering van de goederen- en documentenstroom.  Zonder twijfel en boeiende en juiste evolutie, maar voor leraren ook zonder twijfel een moeilijk gegeven.  Magazijnen, vrachtwagens, orderpicking etc.  zijn leerstofitems die niet direct in de comfortzone liggen van de gemiddelde leraar economie, en al zeker niet in die van de startende student-leerkracht. 

Om dit onbekende terrein wat meer vertrouwd te maken voor die leraren in spé kan de lerarenopleiding van de UCLL al jaren rekenen op de expertise en  ondersteuning van Wim Elst vanuit het SFTL.  Het demonstreren en vooral ook zelf spelen van de didactische games die men daar ontwikkelde leidt elk jaar steevast tot dezelfde reacties bij de studenten: ‘leuk en superinteressant materiaal’, ‘ga ik echt onthouden als ik zelf voor de klas sta’, ‘tof dat er zo een materiaal beschikbaar is’… En terecht, het leermateriaal is kwaliteitsvol, didactisch mooi uitgewerkt en oogt enorm professioneel.  

De kers op de taart is de uitstap naar de leerzone voor vrachtwagenchauffeurs in Zutendaal waar studenten lerarenopleiding een klas leerlingen in actie ziet in de praktijklessen. 

Het aanwezig zijn daar waar het leren gebeurt, dat kan je niet halen via boeken of powerpoints in de hogeschool. 

En als studenten dan ook zelf eens mogen ervaren wat het is om aan het stuur te zitten van zo een tientonner, dan blijft dat hangen!  

 

Deel dit artikel