Start to DUAAL: stappenplan voor trajectbegeleiders onderwijs
https://www.jow.be/artikel/start-to-duaal-stappenplan-voor-trajectbegeleiders-onderwijs/
In opleidingen Duaal Leren spelen trajectbegeleiders een hele belangrijke rol in een aantal beleidsmatige, organisatorische en communicatieve acties. In deze checklist vind je een stappenplan voor trajectbegeleiders met timing en verdere info.
Timing |
Actie |
Meer info |
vanaf maart, schooljaar voorafgaand aan opstart Duaal Leren | Je bent door je directie aangeduid als trajectbegeleider in Duaal Leren. | Ga aan de slag in een duale opleiding |
Volg vorming/opleiding oa over Duaal Leren. Er is een algemeen vormingsaanbod, maar elke koepel organiseert dit ook. | Vormingsaanbod voor trajectbegeleiders in alternerend leren | Vlaanderen.be | |
Bekijk het ondersteuningsaanbod vanuit de sector. | sectorfiches | |
Verdiep je in deze interessante infofiches. | webinars en infofiches | |
Zoek naar en informeer mogelijke (nieuwe) werkplekken. | ||
Ondersteun (administratief) kandidaat-werkplekken bij erkenningsaanvragen. | Erkenning als leeronderneming in het kader van alternerend leren | Vlaanderen.be | |
Informeer en sensibiliseer je collega’s, de kandidaat-leerlingen én hun ouders over Duaal Leren. | Leerlingen begeleiden bij alternerend leren | Vlaanderen.be | |
|
Werk in je school mee aan een evaluatiebeleid Duaal Leren gebaseerd op de standaardtrajecten. | Standaardtrajecten |
|
Screen kandidaat-leerlingen op arbeidsrijpheid. |
mogelijke tools arbeidsrijpheid Wat betekent arbeidsbereid en arbeidsrijp zijn bij jongeren? – JOW |
|
Werk rond sollicitatievaardigheden met kandidaat-leerlingen. | Hoe solliciteer ik? | VDAB |
augustus-september, schooljaar opstart Duaal Leren | Informeer je duale leerlingen grondig. | infofiches en webinars |
Schakel Ondersteuning Alternerend Leren (OAL) in voor de jongere waar nodig. |
||
Match elke jongere binnen 20 werkdagen na inschrijving aan een werkplek. | Webinar: een leerwerkplek vinden | |
Sluit een overeenkomst af met de jongere, de werkplek en de school. | ||
Stel samen met de erkende mentor van de werkplek een persoonlijk opleidingsplan ahv standaardtraject voor elke jongere op. | ||
Bezoek regelmatig je duale leerling op de werkplek, bespreek en volg samen met de erkende mentor zijn leerproces. | ||
Tip: maak gebruik van dit gespreksdocument (in try-out) voor een optimale communicatie en afstemming/afspraken met de werkplek. |