Goede werknemers met de juiste skills zijn onontbeerlijk voor uw bedrijf. Ontdek waarom duaal leren iets voor uw onderneming is. Er zijn immers heel wat voordelen.  

Tijdens het netwerkevent PTS Duaal op dinsdag 25 april vertellen wij welke mogelijkheden er zijn voor uw bedrijf. De grootste plus? U staat zelf mee aan het roer om potentiële werknemers op te leiden. Werknemers die perfect in uw bedrijf passen.  

Registreer dan nu voor het netwerkevent PTS Duaal via www.ptsmm.be/duaalleren  

Wilt u meegenieten van een driegangendiner in ons didactisch restaurant? Registreer snel, de plaatsen zijn beperkt.  

Online infosessies voor trajectbegeleiders over de werkplekcomponent in duaal leren en alternerend leren in secundaire scholen, CDO’s en SYNTRA over:

  • de erkenning van ondernemingen als leerwerkplek,
  • de verschillende types overeenkomsten,
  • de sociaaljuridische kant van de zaak

Interesse? hier voor 27 februari

Online infosessies voor trajectbegeleiders over de werkplekcomponent in duaal leren en alternerend leren in secundaire scholen, CDO’s en SYNTRA over:

  • de erkenning van ondernemingen als leerwerkplek,
  • de verschillende types overeenkomsten,
  • de sociaaljuridische kant van de zaak

Interesse? hier inschrijven voor 14 februari

Hoe begeleid je leerlingen op de werkplek?
Hoe begeleid je een proces?
Hoe geef je instructies?
Hoe geef je feedback?
Wat is de waarde van een evaluatie?
Hoe pak je dit aan?
Hoe breng je moeilijke boodschappen?
Welke invloed heb je als mentor/trajectbegeleider?

Vanuit de zorg om kwalitatieve begeleiding op de werkplek, met het oog op goedopgeleide mensen, wil “Uniform” mee ondersteunen in deze procesbegeleiding.

Meer info en inschrijven:  Klik hier.
Opgelet: alle reeksen voorjaar2023 zijn reeds volzet. Laat je eventueel op een wachtlijst plaatsen bij interesse. 

Als bedrijf krijg je vaak de vraag om op te treden als stageplaats of leerwerkplek. Ervaren werknemers nemen de rol van mentor op om deze nieuwkomers te begeleiden. Met deze opleiding geef je hen de nodige tools die hen helpen hun kennis en kunde over te dragen. Een mix van theorie en praktijk zorgt dat deze dadelijk zijn effect heeft op de werkvloer.

Doelgroep: Alle medewerkers die op de werkvloer verantwoordelijk zijn voor het onthaal en de opleiding van nieuwkomers in het kader van werkbaar werk/werkplekleren/duaal leren.

Leerdoelen:
• De deelnemers hebben na de opleiding inzicht in hun rol en taken als coach/mentor.
• De deelnemers vergroten hun competenties als coach/mentor met het oog op werkplekleren.
• De deelnemers vergroten hun vaardigheden in het efficiënt communiceren met de lerende.
• De deelnemers vergroten hun vaardigheden in het begeleiden  en opleiden van de lerende, het bijsturen van de lerende en zijn/haar prestaties en leren hoe om te gaan met jongeren en hun leefwereld op de werkplek.

Leerinhoud (16u lestijd):
• Rol van de mentor
• Taken van de mentor
• Competenties van de mentor
• Hoe de jongere onthalen
• Een goed contact opbouwen
• Omgaan met generatieverschillen
• Actief en empathisch luisteren
• Opleiden versus begeleiden
• Leervoorkeuren (doener, denker, dromer, beslisser)
• Evalueren: schriftelijk en mondeling
• Bijsturen en feedback geven

Deze opleiding is een mix van theorie en praktijk. Na het toelichten van het theoretisch kader wordt deze
ingeoefend op basis van concrete voorbeelden uit de praktijk zodat de mentor hier dadelijk concreet mee aan
de slag kan in de werkomgeving.

De tweede opleidingsdag staat gepland op 15 maart 2023. 

Schrijf je in via de website van Volta. 

Tijdens de opleiding ‘Mentorschap op de werkvloer’ krijgen productie- en uitvoerende medewerkers meer inzicht in de rol en de competenties van zo’n mentor. Thema’s zoals het onthaal van nieuwe collega’s/jongeren, feedback geven en instructie geven, komen hierbij aan bod.

Dankzij deze opleiding krijgen de deelnemers meer inzicht in:

  • de rol en competenties van een goede mentor;
  • hoe ze een onthaal goed kunnen voorbereiden;
  • de structuur en logische opbouw van een rondleiding;
  • het belang van tweerichtingsverkeer (respecteren van de visie van de nieuweling);
  • hoe zij een boodschap duidelijk kunnen overbrengen;
  • hoe ze een instructie goed kunnen voorbereiden;
  • de structuur en logische opbouw van een instructie;
  • de regels in het geven, vragen en ontvangen van feedback.

Deze opleiding gaat dus over de basisprincipes van mentorschap.

DOELGROEP

De functie mentor wordt in heel wat bedrijven verschillend ingevuld. Voor deze opleiding zijn mentoren medewerkers die één of meerdere taken op zich nemen wanneer een nieuwe medewerker of jongere start in de organisatie: onthalen, opleiden en verder begeleiden.

PROGRAMMA

Dag 1: 21 maart 2023

De rol van een mentor

Het onthaal van nieuwe collega’s/jongeren

Dag 2: 28 maart 2023

Het opleiden van een medewerker/jongere

Het opvolgen van een medewerker/jongere

Schrijf je in voor deze interactieve sessies met afwisseling:   aangename vraaggesprekken, oefeningen, cases uit de eigen praktijk, beklijvende nabesprekingen die vertaald worden in praktische tips en persoonlijke leerpunten.  Er wordt daarbij veel aandacht geschonken aan de link met de werksituatie.

Schrijf in via deze link

 

doel De methodiek aanleren van het instructiegeven, zodat vaardigheden en kennis beter overgedragen worden.
doelgroep Meestergasten
Werknemers die binnen het bedrijf bepaalde taken dienen te instrueren
vereiste voorkennis geen
inhoud

Waarom opleiden?
– Wat is werkplekleren?
– Verschil tussen onthaal, coachen en opleiden
– Wat willen we bereiken?
– Wat is mijn job binnen opleiden?
Methodiek
– Leeromgeving scheppen
– Inzoomen op onthaal
– Persoonlijk actieplan
– Verschillende leervormen van medewerkers
– Gedrag begrijpen en beïnvloeden
– Duidelijke instructies geven
Constructief communiceren
– Hoe communiceer je constructief?
– Wat zijn feiten en interpretaties?
– Hoe luister je actief?
Evalueren
– Hoe ga je evalueren?
– Hoe ga je feedback geven?
Duaal leren
– Wat is duaal leren?
– Wat is de rol van de mentor in duaal leren?
– Hoe ga je evalueren ikv duaal leren?
– Hoe ga je om met generatieverschillen?

Een tweede trainingsdag staat ingepland op 12 december 2023. 

doel De methodiek aanleren van het instructiegeven, zodat vaardigheden en kennis beter overgedragen worden.
doelgroep Meestergasten
Werknemers die binnen het bedrijf bepaalde taken dienen te instrueren
vereiste voorkennis geen
inhoud

Waarom opleiden?
– Wat is werkplekleren?
– Verschil tussen onthaal, coachen en opleiden
– Wat willen we bereiken?
– Wat is mijn job binnen opleiden?
Methodiek
– Leeromgeving scheppen
– Inzoomen op onthaal
– Persoonlijk actieplan
– Verschillende leervormen van medewerkers
– Gedrag begrijpen en beïnvloeden
– Duidelijke instructies geven
Constructief communiceren
– Hoe communiceer je constructief?
– Wat zijn feiten en interpretaties?
– Hoe luister je actief?
Evalueren
– Hoe ga je evalueren?
– Hoe ga je feedback geven?
Duaal leren
– Wat is duaal leren?
– Wat is de rol van de mentor in duaal leren?
– Hoe ga je evalueren ikv duaal leren?
– Hoe ga je om met generatieverschillen?

Een tweede trainingsdag staat ingepland op 3 oktober 2023. 

doel De methodiek aanleren van het instructiegeven, zodat vaardigheden en kennis beter overgedragen worden.
doelgroep Meestergasten
Werknemers die binnen het bedrijf bepaalde taken dienen te instrueren
vereiste voorkennis geen
inhoud

Waarom opleiden?
– Wat is werkplekleren?
– Verschil tussen onthaal, coachen en opleiden
– Wat willen we bereiken?
– Wat is mijn job binnen opleiden?
Methodiek
– Leeromgeving scheppen
– Inzoomen op onthaal
– Persoonlijk actieplan
– Verschillende leervormen van medewerkers
– Gedrag begrijpen en beïnvloeden
– Duidelijke instructies geven
Constructief communiceren
– Hoe communiceer je constructief?
– Wat zijn feiten en interpretaties?
– Hoe luister je actief?
Evalueren
– Hoe ga je evalueren?
– Hoe ga je feedback geven?
Duaal leren
– Wat is duaal leren?
– Wat is de rol van de mentor in duaal leren?
– Hoe ga je evalueren ikv duaal leren?
– Hoe ga je om met generatieverschillen?

Een tweede trainingsdag staat ingepland op 23 mei 2023. 

doel De methodiek aanleren van het instructiegeven, zodat vaardigheden en kennis beter overgedragen worden.
doelgroep Meestergasten
Werknemers die binnen het bedrijf bepaalde taken dienen te instrueren
vereiste voorkennis geen
inhoud

Waarom opleiden?
– Wat is werkplekleren?
– Verschil tussen onthaal, coachen en opleiden
– Wat willen we bereiken?
– Wat is mijn job binnen opleiden?
Methodiek
– Leeromgeving scheppen
– Inzoomen op onthaal
– Persoonlijk actieplan
– Verschillende leervormen van medewerkers
– Gedrag begrijpen en beïnvloeden
– Duidelijke instructies geven
Constructief communiceren
– Hoe communiceer je constructief?
– Wat zijn feiten en interpretaties?
– Hoe luister je actief?
Evalueren
– Hoe ga je evalueren?
– Hoe ga je feedback geven?
Duaal leren
– Wat is duaal leren?
– Wat is de rol van de mentor in duaal leren?
– Hoe ga je evalueren ikv duaal leren?
– Hoe ga je om met generatieverschillen?

Een tweede trainingsdag staat ingepland op 2 maart 2023.