Inhoud:

  • Begrippenkader: leervormen zoals on-the-job training versusoff-the-job training, informeel versus formeel leren, incidenteel versusintentioneel leren, individueel leren en teamleren, begeleiding en coaching
  • Omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces: de organisatie/bedrijf, de medewerker, de functie- en taakinhoud, het werkplekleren zelf
  • Doel
  • Startvoorwaarden
  • Voordelen en effecten van on-the-job training
  • Valkuilen en weerstanden: hoe omgaan met weerstand? hoe weerstand erkennen?
  • Vaardigheden van de begeleider/opleider
  • De verschillende leerniveaus
  • Opmaken van ‘leerplan’: opleidingsformule, de taakstelling (tempo en volgorde van de aan te leren taken), de leermethode, de concrete organisatie van werkplekleren, de opvolging

Schrijf je hier in. 

Inhoud:

  • Begrippenkader: leervormen zoals on-the-job training versusoff-the-job training, informeel versus formeel leren, incidenteel versusintentioneel leren, individueel leren en teamleren, begeleiding en coaching
  • Omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces: de organisatie/bedrijf, de medewerker, de functie- en taakinhoud, het werkplekleren zelf
  • Doel
  • Startvoorwaarden
  • Voordelen en effecten van on-the-job training
  • Valkuilen en weerstanden: hoe omgaan met weerstand? hoe weerstand erkennen?
  • Vaardigheden van de begeleider/opleider
  • De verschillende leerniveaus
  • Opmaken van ‘leerplan’: opleidingsformule, de taakstelling (tempo en volgorde van de aan te leren taken), de leermethode, de concrete organisatie van werkplekleren, de opvolging

Schrijf je hier in. 

Inhoud:

  • Begrippenkader: leervormen zoals on-the-job training versusoff-the-job training, informeel versus formeel leren, incidenteel versusintentioneel leren, individueel leren en teamleren, begeleiding en coaching
  • Omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces: de organisatie/bedrijf, de medewerker, de functie- en taakinhoud, het werkplekleren zelf
  • Doel
  • Startvoorwaarden
  • Voordelen en effecten van on-the-job training
  • Valkuilen en weerstanden: hoe omgaan met weerstand? hoe weerstand erkennen?
  • Vaardigheden van de begeleider/opleider
  • De verschillende leerniveaus
  • Opmaken van ‘leerplan’: opleidingsformule, de taakstelling (tempo en volgorde van de aan te leren taken), de leermethode, de concrete organisatie van werkplekleren, de opvolging

Schrijf je hier in. 

Inhoud:

  • Begrippenkader: leervormen zoals on-the-job training versusoff-the-job training, informeel versus formeel leren, incidenteel versusintentioneel leren, individueel leren en teamleren, begeleiding en coaching
  • Omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces: de organisatie/bedrijf, de medewerker, de functie- en taakinhoud, het werkplekleren zelf
  • Doel
  • Startvoorwaarden
  • Voordelen en effecten van on-the-job training
  • Valkuilen en weerstanden: hoe omgaan met weerstand? hoe weerstand erkennen?
  • Vaardigheden van de begeleider/opleider
  • De verschillende leerniveaus
  • Opmaken van ‘leerplan’: opleidingsformule, de taakstelling (tempo en volgorde van de aan te leren taken), de leermethode, de concrete organisatie van werkplekleren, de opvolging

Schrijf je hier in. 

Inhoud:

  • Begrippenkader: leervormen zoals on-the-job training versusoff-the-job training, informeel versus formeel leren, incidenteel versusintentioneel leren, individueel leren en teamleren, begeleiding en coaching
  • Omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces: de organisatie/bedrijf, de medewerker, de functie- en taakinhoud, het werkplekleren zelf
  • Doel
  • Startvoorwaarden
  • Voordelen en effecten van on-the-job training
  • Valkuilen en weerstanden: hoe omgaan met weerstand? hoe weerstand erkennen?
  • Vaardigheden van de begeleider/opleider
  • De verschillende leerniveaus
  • Opmaken van ‘leerplan’: opleidingsformule, de taakstelling (tempo en volgorde van de aan te leren taken), de leermethode, de concrete organisatie van werkplekleren, de opvolging

Schrijf je hier in. 

Inhoud:

  • Begrippenkader: leervormen zoals on-the-job training versusoff-the-job training, informeel versus formeel leren, incidenteel versusintentioneel leren, individueel leren en teamleren, begeleiding en coaching
  • Omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces: de organisatie/bedrijf, de medewerker, de functie- en taakinhoud, het werkplekleren zelf
  • Doel
  • Startvoorwaarden
  • Voordelen en effecten van on-the-job training
  • Valkuilen en weerstanden: hoe omgaan met weerstand? hoe weerstand erkennen?
  • Vaardigheden van de begeleider/opleider
  • De verschillende leerniveaus
  • Opmaken van ‘leerplan’: opleidingsformule, de taakstelling (tempo en volgorde van de aan te leren taken), de leermethode, de concrete organisatie van werkplekleren, de opvolging

Schrijf je hier in. 

Inhoud:

  • Begrippenkader: leervormen zoals on-the-job training versusoff-the-job training, informeel versus formeel leren, incidenteel versusintentioneel leren, individueel leren en teamleren, begeleiding en coaching
  • Omgaan met alle betrokken elementen tijdens het leerproces: de organisatie/bedrijf, de medewerker, de functie- en taakinhoud, het werkplekleren zelf
  • Doel
  • Startvoorwaarden
  • Voordelen en effecten van on-the-job training
  • Valkuilen en weerstanden: hoe omgaan met weerstand? hoe weerstand erkennen?
  • Vaardigheden van de begeleider/opleider
  • De verschillende leerniveaus
  • Opmaken van ‘leerplan’: opleidingsformule, de taakstelling (tempo en volgorde van de aan te leren taken), de leermethode, de concrete organisatie van werkplekleren, de opvolging

Schrijf je hier in. 

Doelstelling

We willen de mentor/begeleider praktische tips en tricks meegeven om aan de slag te gaan op zijn werkvloer. De mentor krijg inzicht in zowel de principes van duaal leren als in hoe om te gaan met jongeren om de werkvloer.

Doelgroep

Begeleiders en mentoren die in het kader van duaal leren leerlingen (gaan) begeleiden voor de volgende richtingen: • Alle lasopleidingen zowel duaal als Leren en Werken • Elektromechanische technieken duaal, Onderhoudsmechanica duaal, Mechanischevormgeving duaal, Mechanische vormgevingstechnieken duaal, Omsteller-verspaningen Monteerder-afregelaar dual & Technieker Industriële Procesautomatisatie

Programma

Het programma bestaat uit een digitale e-learningsmodule en een online verdiepingsmodule.

• E-learningsmodule

Deelnemers krijgen toegang tot de e-e-learningmodule ‘starten met duaal leren’. Deze module kan plaats-en tijdsonafhankelijk raadpleegd worden. Volgende leerinhouden komen aan bod: Duaal leren; wat, waarom, hoe, wie? Wat zijn de verschillende rollen? Hoe verloopt een traject binnen duaal leren? Hoe starten met duaal leren? Wat is een opleidingsplan? Hoe werken met de leerfiches?

• Verdieping (twee halve dagen)

Omwille van de huidige coronamaatregel wordt deze verdiepingssessie online georganiseerd. De deelnemers volgen de sessie via een virtuele klas/virtual classroom. rwe komen aan bod. Hoe verloopt het leerproces? Wat is de rol van een Thema’s: Wat maakt je een goed mentor? Hoe laat je leerlingen groeien? Hoe motiveer ikleerlingen om te leren? Hoe ga je om met ‘moeilijke’ leerlingen? Hoe geef ik goede instructies? Hoe geef ik opbouwende feedback? Hoe evalueer ik de leerling?
Een certificaat van mentoropleiding wordt verkregen na het volgen van de verdiepingsdag. Hiermee heeft de mentor recht op de doelgroepvermindering voor mentoren.

Voorkennis

Geen

Toelatingsvoorwaarden

Actief zijn of willen zijn als mentor binnen duaal leren

Deze tweedaagse opleiding richt zich tot mentoren van leerlingen op de werkvloer (in het kader van duaal leren, jongeren uit het secundair onderwijs).  Ze richt zich op vaardigheden voor mentoren zodat zij de leerlingen optimaal kunnen opleiden en begeleiden op de werkplek. 

Deze opleiding is gratis en moet binnen het jaar na erkenning gevolgd worden. Deze opleiding is enkel toegankelijk voor werknemers van de auto- en aanverwante sectoren: PC 112 (Garagebedrijf), PsC 149.02 (Koetswerk), PsC 149.04 (Metaalhandel) en PsC 142.01 (Terugwinning van metalen).

Meer info vind je hier.

 

Hoe begeleid je leerlingen op de werkplek?
Hoe begeleid je een proces?
Hoe geef je instructies?
Hoe geef je feedback?
Wat is de waarde van een evaluatie?
Hoe pak je dit aan?
Hoe breng je moeilijke boodschappen?
Welke invloed heb je als mentor/trajectbegeleider?

Vanuit de zorg om kwalitatieve begeleiding op de werkplek, met het oog op goedopgeleide mensen, wil “Uniform” mee ondersteunen in deze procesbegeleiding.

Meer info en inschrijven:  Klik hier.
Opgelet: alle reeksen voorjaar2023 zijn reeds volzet. Laat je eventueel op een wachtlijst plaatsen bij interesse.