Doelstelling
We willen de mentor/begeleider praktische tips en tricks meegeven om aan de slag te gaan op zijn werkvloer. De mentor krijg inzicht in zowel de principes van duaal leren als in hoe om te gaan met jongeren om de werkvloer.
Doelgroep
Begeleiders en mentoren die in het kader van duaal leren leerlingen (gaan) begeleiden voor de volgende richtingen: • Alle lasopleidingen zowel duaal als Leren en Werken • Elektromechanische technieken duaal, Onderhoudsmechanica duaal, Mechanischevormgeving duaal, Mechanische vormgevingstechnieken duaal, Omsteller-verspaningen Monteerder-afregelaar dual & Technieker Industriële Procesautomatisatie
Programma
Het programma bestaat uit een digitale e-learningsmodule en een online verdiepingsmodule.
• E-learningsmodule
Deelnemers krijgen toegang tot de e-e-learningmodule ‘starten met duaal leren’. Deze module kan plaats-en tijdsonafhankelijk raadpleegd worden. Volgende leerinhouden komen aan bod: Duaal leren; wat, waarom, hoe, wie? Wat zijn de verschillende rollen? Hoe verloopt een traject binnen duaal leren? Hoe starten met duaal leren? Wat is een opleidingsplan? Hoe werken met de leerfiches?
• Verdieping (twee halve dagen)
Omwille van de huidige coronamaatregel wordt deze verdiepingssessie online georganiseerd. De deelnemers volgen de sessie via een virtuele klas/virtual classroom. rwe komen aan bod. Hoe verloopt het leerproces? Wat is de rol van een Thema’s: Wat maakt je een goed mentor? Hoe laat je leerlingen groeien? Hoe motiveer ikleerlingen om te leren? Hoe ga je om met ‘moeilijke’ leerlingen? Hoe geef ik goede instructies? Hoe geef ik opbouwende feedback? Hoe evalueer ik de leerling?
Een certificaat van mentoropleiding wordt verkregen na het volgen van de verdiepingsdag. Hiermee heeft de mentor recht op de doelgroepvermindering voor mentoren.
Voorkennis
Geen
Toelatingsvoorwaarden
Actief zijn of willen zijn als mentor binnen duaal leren