Jobstudenten bij Wonderland: mentorschap als succesfactor.

Ik spreek af met Carine Gielen van Wonderland in Bocholt en waan me direct Alice in Wonderland in een snoepkleurig interieur in een zaak die koffie met zelfgemaakte taarten serveert, alsook lichte lunches.  Gestart vlak vóór corona, heeft de zaak toch weten overleven, mede dankzij de inzet van jobstudenten.

Cruciaal vindt Carine dat de jobstudent een beetje ‘past’ in de zaak die een warme sfeer wil uitstralen. Dé succesfactor om de studenten aan boord te houden, lijkt echter het mentorschap waarin voor haar 4 zaken centraal staan:

  1. Een goede communicatie en veel feedback, zowel waarderend als corrigerend
  2. Waardering, alsook de student voldoende inzetten in de planning, niet te snel afbellen, maar eerder andere taken geven als er te weinig volk in de zaak is om te bedienen, zodat de student toch zijn centjes kan verdienen
  3. Zaken aanleren
  4. De student ‘in bescherming’ nemen tegen moeilijke klanten of als een soort ‘moederfiguur’ de klant bewust maken van de positie van de student

Op de vraag waarom ze andere werkgevers zou aanraden om met jobstudenten te werken, antwoordt ze zonder verpozen: doen! Het geeft verjonging.  Bovendien maakt een team van jobstudenten je minder afhankelijk van één persoon.

Als nodig in de begeleiding noemt ze in de eerste plaats geduld als mentor: zelf rustig blijven, de arbeidsrijpheid van de jongere niet overschatten.    Anderzijds geeft ze aan dat de meeste jongeren wel degelijk gemotiveerd zijn.  Ze nemen wel degelijk verantwoordelijkheid.  Als er hulp gevraagd wordt via whatsapp, is er altijd wel iemand die positief reageert.  En fouten, tja, leren is nu eenmaal af en toe een fout maken…

Deel dit artikel