Praten en praten is twee… constructieve dialoog tussen jongeren en leidinggevenden

Uit interviews met werkgevers horen we maar al te vaak dat de jongeren van vandaag mondiger zijn dan de jongeren van gisteren en eergisteren, echter dat zij deze mondigheid niet altijd gebruiken om rechtstreekse feedback te geven aan hun leidinggevende of mentor op de werkvloer.  We willen we hier een aantal handvaten geven voor de constructieve dialoog tussen jongeren en hun leidinggevenden.

Een handig stappenplan voor het geven van feedback (voor zowel de jongere als de leidinggevende of mentor) is het stappenplan van verbindende communicatie (vroeger: geweldloze communicatie, Rosenberg).

Tussen stap 3 en 4 kan nog de vraag gesteld worden naar herkenning: begrijpt de ander wat je wil zeggen? 

Een voorbeeld kan dit verduidelijken: 

In stap 1 gaat het over waarnemen zonder oordeel en deze waarneming NEUTRAAL (‘ladingloos’ dus) uitspreken: “Ik zie je X doen, ik hoor je Y zeggen…”

Stap 2: “Dan word ik zenuwachtig of dan merk ik dat ik me begin op te jagen” 

Stap 3: “Ik heb nood aan duidelijkheid of structuur”

Stap 4: “Kan je daarin komen?”

Stap 5: “Hoe kunnen we dit dan oplossen?”

TIP: Interessante hulpmiddelen en vragenlijsten om feedback te geven en te ontvangen voor zowel de jongere als zijn leidinggevende, zijn ook terug te vinden op de website Toolbox Jongeren, Start een constructieve dialoog. Deze website is het eindproduct van een ESF-project van BDO en de KU Leuven.  De jongere vindt hier ondermeer testen die hem/haar inzicht geven in hoe hij zijn rol als medewerker opneemt. Ook de leidinggevende kan testen welk soort ‘volgers’ hij heeft. Zeer interessant zijn ook de vragenlijsten die polsen naar wederzijdse verwachtingen die leiden tot bespreekpunten om samen de dialoog te verdiepen en verwachtingen beter op mekaar af te stemmen. 

Deel dit artikel