Werkplekleren bij Hegge
“Als je de juiste snaar weet te vinden, kan je elke jongere gemotiveerd krijgen” antwoordt Marc Hegge, nadat ik hem de vraag stel welk beeld hij heeft van jongeren op de werkvloer…
Het bedrijf Hegge in Hamont heeft een 10-tal jaar ervaring opgedaan met het werkplekleren samen met een 5-tal technische scholen, net- en provincieoverschrijdend. Het concept was dat verschillende werkplekken jongeren konden ontvangen waar ze nieuwe technieken konden aanleren (er werd dan in duo gewerkt met een medewerker die hiervoor geselecteerd was en een korte peterschapstraining van een halve dag gevolgd had: een opleiding gegeven door een leerkracht met als topic: hoe communiceer ik met een jongere?. De leraar was er telkens bij (en kwam met een groepje van bv. 4 of 5 leerlingen, max 8 leerlingen tegelijkertijd ) en om de x uur werd er van werkplek gewisseld. Elke werkplek had een peter. Oorspronkelijk kwam een school een volledige week, nadien is het systeem veranderd naar school 1 op maandag, school 2 op dinsdag enz.
Doelstelling vanuit het bedrijf was om nieuwe technieken aan te leren, maar ook te focussen op ‘soft skills”. Hegge zag dit als een win-win-win.
Voordelen voor de eigen werknemers:
Voordelen voor de leerkrachten:
Voordelen voor de jongeren:
Op de vraag “Waar staat of valt dergelijk project mee?” noemde Dhr. Hegge volgende succesfactoren:
Het omgekeerde hiervan zijn tegelijk de valkuilen…
Algemeen beeld heerst soms dat jongeren soms weinig waarden en normen meekrijgen van thuis uit of niet goed weten wat het betekent om in een bedrijf mee te draaien. Nochtans lijkt de uitspraak ‘de jeugd van tegenwoordig’ een uitspraak te kunnen zijn van meerdere generaties… voegt hij er lachend aan toe, zijn eigen opgroeiende kinderen indachtig.
Het beeld dat Marc Hegge heeft is wel wat genuanceerder. Je kan niet alle jongeren over dezelfde kam scheren. Wel is zijn ervaring dat sommige jongeren tegenwoordig duidelijk mondiger zijn dan vroeger. Soms is het een werkpunt om dit communicatief voordeel constructief te gebruiken om op tijd en op een goede manier feedback geven en/of aan zelfreflectie doen… Een goede coaching vanuit het bedrijf en vanuit de school kan dit stimuleren.
En de toekomst?
Marc gelooft sterk in de samenwerking industrie-onderwijs. Hij is ervan overtuigd dat er bedrijven te vinden zijn die werkposten een aantal uren per week willen openstellen voor jongeren. Marc Hegge pleit voor het meer delen van technieken en machines zodat scholen in aanraking komen met courante technieken (het is immers voor een school niet haalbaar om zulke dure machines aan te kopen). Zijn ideaal: leerlingen die een ontwerp volledig maken (kan in de school, maar ook in de tekenkamer of vergaderruimte van het bedrijf) en daarna van A tot Z het ontwerp realiseren op de werkvloer met verschillende technieken en machines.