Roterende werkplekken Duaal bij Campus MAX STEM

Odin sprak met Luc Lens, coördinator duaal leren van het Campus MAX STEM in Tessenderlo. Een school die volop voor duaal leren gaat. Die innovatief omspringt met duaal leren ook, bijvoorbeeld door het aanbieden van roterende leerwerkplekken. Hieronder lees je een deel van dit interview.

Roterende leerwerkplekken

Als coördinator plant Luc Lens in wanneer, waar en wat de leerlingen leren. Uniek in het Vlaamse duale landschap is dat de leerlingen elektromechanische technieken niet in één, maar wel in drie verschillende ondernemingen les volgen, en dit in groepjes van drie leerlingen. De keuze om elke leerling in drie ondernemingen te laten leren, is weloverwogen.

LENS: “We richten de opleiding elektromechanische technieken in met drie complementaire bedrijven: Vynova – uit de chemiesector -, waar veiligheid het belangrijkste thema is; Arcomet – de kranenbouwer -, waar eerder het mechanische aspect aan bod komt; en Advanced Power Solutions (het vroegere Panasonic), waar de automatisering en het elektrische gedeelte de focus vormen. De bedrijven verdelen de leerstof in onderling overleg. Daar zijn we voor een stuk uniek in, omdat duale leerlingen meestal naar één bedrijf gestuurd worden. Als één bedrijf alle leerinhouden moet aanbieden, dan lijkt ons dat vrij zwaar voor het bedrijf in kwestie. Zeker als het om kleinere bedrijven gaat. Dat horen we ook van bedrijven zelf die als enige instaan voor de opleiding van een leerling. En ze kunnen ook niet in alles even goed zijn. Op die manier wordt duaal leren voor bedrijven ook haalbaarder.”

De leerlingen elektromechanische technieken komen dus in contact met verschillende leerwerkplekken. Maar zelfs als ze op school zijn, is er ruimte voor afwisseling. Zo ruilen ze de schoolbanken regelmatig in voor praktijklokalen, buiten de muren van de school. Een tiental keer per jaar gaan ze naar Limtec (Diepenbeek), waar ze les krijgen in specifieke opleidingslokalen.

Samenwerking tussen de school en ondernemingen

Een systeem met roterende werkplekken vergt vanzelfsprekend een goede samenwerking tussen de ondernemingen. Maar duaal leren vraagt – los van het aantal leerwerkplekken – ook om een goede coördinatie tussen de school en de onderneming.

Lees hier meer.

Deel dit artikel