Klaar om jong talent een kans te geven? 

Als mentor op de werkvloer sta je er zeker niet alleen voor. De stagebegeleider gelinkt aan de school vormt een belangrijke schakel in de begeleiding en afstemming met de werkstage.

Schoolgaande jongeren op de werkvloer zijn jongeren die vaak voor de eerste keer een ervaring opdoen in een werkomgeving. Schat de intensiteit van de begeleiding goed in. Ze rekenen op jouw deskundigheid, ondersteuning en begeleiding.

Stap 1De eerste werkdag van de jongere

De meeste jongeren ervaren hun eerste werk/stagedag als erg spannend. Zij worden overstelpt door heel wat nieuwe informatie, die je regelmatig moet herhalen. 

Ontvang de jongere
  • Zorg dat je als begeleider/mentor  zeker op tijd aanwezig bent.
  • Ontvang de student enthousiast op een voorafgesproken plek.
  • Stel de jongere voor aan zijn/haar collega’s.
Geef een rondleiding in het bedrijf
Licht de infrastructuur en toegang tot systemen en materialen toe
Licht de huisregels toe
Licht veiligheidsregels toe
Bespreek de sociale omgang in het bedrijf
Bespreek samen de leerdoelen
Evalueer de eerste werkdag

stap 2Geef dagelijks feedback

Feedback geven is een belangrijk onderdeel van het leerproces op de werkplek. Je geeft de jongere richtlijnen om verder mee aan de slag te gaan. Wat zijn de voorwaarden waaraan feedback moet voldoen? 

Geef dagelijks feedback
  • Wacht niet te lang met feedback geven en voer
    het gesprek face to face en op een rustige plek.
  • Laat de jongere de feedback schriftelijk noteren, zodat je er steeds op terug kan komen en checken of de jongere je feedback goed begrepen heeft.
  • Tips voor het geven van feedback
Benoem eerst de feiten, blijf positief en vraag of de student zich hierin herkent
Praat vanuit jezelf als je feedback geeft
Geef duidelijk aan wat je anders wilt zien en waarom

stap 3Geef duidelijke instructies

Belangrijk is om je jongere te leren kennen en ook belangrijke achtergronden, leermoeilijkheden of andere beperkingen te kennen. Stem de stijl van de instructies af op de leerstijl en leerniveau van de jongere. Stimuleer het zelfstandig uitvoeren van taken. 

Stem de beginsituatie af en bekijk de leerdoelen

Ga in gesprek met de jongere en bekijk wat welke vaardigheden en kennis reeds verworven is en wat de jongere wil en moet bijleren. 

Bereid leermomenten voor
Geef instructies
Evalueer

stap 4Begeleid en stuur bij

De jongere is op de werkplek om een vak, een beroep aan te leren. Betrek collega’s die over de juiste vakkennis beschikken. Stem je begeleiding af op de ontwikkeling van de jongere. 

Leer de jongere het beroep

Als praktijkopleider ben je verantwoordelijk dat je de jongere vakinhoudelijk begeleidt. Je kan je hierbij laten ondersteunen door collega’s die over de juiste competenties beschikken. 
De volgorde van begeleiding is belangrijk: 

  • laat de jongere meelopen 
  • laat de jongere oefenen
  • laat de jongere zelfstandig taken uitvoeren
Stem leerstijlen af
Maak voldoende tijd vrij voor begeleiding
Betrek de jongere bij innovatie en nieuwe technieken
Voorzie oefenmiddelen
Toets voortgang

stap 5Evalueer voortgang leerproces

Bespreek met de jongere de voortgang in het leerproces en bekijk of de leerdoelen bereikt worden. Stel hierover open vragen en leg afspraken vast. 

Plan een evaluatiegesprek in
  • Plan dit gesprek samen met de student in en maak hiervoor voldoende tijd vrij.
  • Betrek de begeleider van de school hierbij.
  • Bekijk zeker op voorhand de doelstellingen en verwachtingen die opgesteld werden in het opleidingsplan.
  • Vaak bezorgt de school documenten die je als basis voor het gesprek kan hanteren.
  • Zorg voor een veilige en open sfeer. 
Pols bij de jongere naar de beleving van de stage en de planning
Leg afspraken vast
Plan het volgende gesprek samen in
Voer verbeterpunten door in je bedrijf

Dit zal sluiten in 0 seconden

Dit zal sluiten in 0 seconden

Dit zal sluiten in 0 seconden

Dit zal sluiten in 0 seconden

Dit zal sluiten in 0 seconden