Profiel van een mentor
Wie is de mentor?
Bij alternerende opleidingen speelt de mentor een cruciale rol. Hij/zij begeleidt de jongere op de werkplek. Een mentor van een duaal lerende moet sinds september 2019 verplicht een mentoropleiding volgen *. Deze omvat minstens een luik rond het coachen, motiveren, bijsturen en evalueren van jongeren. Kortom: de mentor balanceert op 2 benen: een steunbeun en een stuurbeen…
Daarnaast luiden de officiële criteria om mentor te kunnen zijn als volgt:
Wat doet de mentor?
Uit onderzoek (HIVA 2020) blijkt dat het takenpakket van de mentor vooral bestaat uit het onderhouden van contact met de trajectbegeleider en het begeleiden en evalueren van de jongere op de werkvloer. Verder wordt van de mentor verwacht dat hij/zij de jongere in het team integreert.
De mentor is gebonden aan het opleidingsplan dat de generieke en jobgerelateerde competenties bevat die de leerling dient te verwerven. Meer dan 4/5 van de bevraagde mentoren in de HIVA-studie brengt meer competenties aan dan het leerplan voorstelt. Bedoeling hiervan is vaak om de jongere uit te dagen om te leren nét buiten diens comfortzone.
Bijna de helft van de mentoren deelt zijn taak met een of meerdere van zijn collega’s op de werkplek. Het is vaak zo dat de mentor de leerling in het begin intensief begeleidt, maar eens de leerling ingewerkt is en meer autonoom tewerk kan gaan, collega’s een groot deel van de mentortaak overnemen. Voor heel wat mentoren is het balanceren tussen intensieve begeleiding en zelfstandig laten werken en een cruciale succesfactor om het juiste kantelpunt te vinden. De mentor verdwijnt dan na verloop van tijd wat naar de achtergrond en voert vaak een eerder controlerende functie uit waarbij collega’s hem/haar informeren zodat hij/zij de nodige input krijgt voor evaluatie. Daarnaast blijft de mentor een aanspreekpunt voor de jongere.
Voor sommige leerlingen staat de mentor niet enkel in voor hun opleiding, maar vervult hij/zij ook andere rollen, zoals die van vertrouwenspersoon/klankbord en aanspreekpunt. Het geeft hen rust te weten dat ze op de werkvloer steeds bij iemand terecht kunnen. Ook kan de mentor als tussenpersoon fungeren tussen de jongere en de collega’s. Hij fungeert hier bij momenten zelfs als ‘bemiddelaar’ (bron: HIVA, 2020).
Basisingrediënten voor succesvol mentorschap
Tips om als mentor beter te communiceren met jongeren?
In dit artikel geven we een aantal voorbeelduitspraken van jongeren en hoe je hierop kan reageren als mentor vanuit een coachende houding met een growth mindset.
Wil je weten hoe je op een goede manier feedback kan geven of hoe de wederzijdse verwachtingen af te stemmen. Lees dan hier verder.
*In sommige gevallen is er een vrijstelling mogelijk voor de opleiding mentorschap. Dit is bijvoorbeeld het geval als de mentor over een relevant pedagogisch diploma beschikt.
**Sinds 2018 (decreet Duaal Leren en Aanloopfase tot Duaal Leren) maken de mentor en de trajectbegeleider stemgerechtigd deel uit van de klassenraad.